Lees hier de ervaringen van onze leerlingen Elisabeta, Stan en Jaylen.
Waarom heb je voor SMC gekozen
Elisabeta: ik had al vrienden die hier zitten en zij zeiden dat het een superleuke school is. En toen ik met de klas hier kwam kijken in de lokalen, vond ik ze leuk, ook dat de plaatjes op de deur en in het lokaal laten zien waar het over gaat, bijvoorbeeld geschiedenis, is leuk.
Stan: in groep 8 heb ik een dag meegelopen en dat was leuk. Docenten legden alles goed uit. Ik had ook al van andere leerlingen gehoord dat het een fijne school is. Ondanks dat het een stukje fietsen is (Landgraaf is dichterbij) heb ik bewust voor hier gekozen.
Jaylen: ik had van veel mensen gehoord dat het een goede school is en ook een van de dichtstbijzijnde voor mij. Ik ben blij met mijn keuze, voel me hier thuis. De helft van mijn groep 8 is naar SMC gekomen, en een klasgenoot is ook bij mij in de tto-klas gekomen.
Wat is het grootste verschil met de basisschool voor jou?
Elisabeta: De vakken zijn anders. Het is hier veel drukker met alle leerlingen.
Stan: Het wisselen van lokalen na 45 of 90 minuten. Je zit hier met leerlingen tot en met 18 jaar oud, dat is ook anders, wel even wennen. In de pauzes zit je met leerjaar 1 t/m 3.
Wat zijn nieuwe vakken?
Elisabeta: Techniek en biologie is nu een los vak. Frans is ook nieuw, de rest lijkt op de vakken van de basisschool. Ik vind techniek en biologie heel leuk. Nederlands ook.
Stan: Geschiedenis, aardrijkskunde, Design & technology, visual arts, wiskunde (is toch wel anders dan rekenen), net zoals Nederlands ook anders is (dat is alles bij elkaar van taal). Ik vind Frans en Engels heel erg leuk. En ook Wiskunde en muziek.
Jaylen: Dit jaar (2e klas) hebben we natuurkunde en Duits erbij gekregen. De rest is hetzelfde gebleven. Natuurkunde heb ik ook in het Engels. Duits natuurlijk niet ð Ik vind gym het allerleukste vak.
Wat doen jullie in het flexblok?
Elisabeta: dat zijn twee lesuren achter elkaar. Het eerste uur hebben we bijvoorbeeld concentratie-opdrachten gedaan met de ene mentor en het tweede uur met de andere mentor zijn we bezig met alles wat met de laptop te maken heeft (inloggen in SOM, verbinding maken met Wifi etc.) en ook met het bespreken van toetsen (hoe ze zijn gegaan en hoe plan je ze), dus vaardigheden.
Stan: daar bespreken we belangrijke zaken, als er bijvoorbeeld iets gebeurd is of als je vragen hebt. We oefenen ook met de Plenda.
Jaylen: Nu vooral nog vragenlijsten voor de mentor, mentorzaken. Vaak bespreken hoe de toetsweek ging en daarvoor hebben we gekeken naar executieve functies en leren leren.
Wat doet een mentor en hoe gaat dat als je twee mentoren hebt?
Elisabeta: Elke brugklas heeft 2 mentoren. Je bent gekoppeld aan je eigen mentor. Daar praat je mee in een apart mentoruur (niet elke week) om te kijken hoe het met je gaat en of je misschien ergens hulp bij nodig hebt.
Stan: Aan een mentor kun je alles kwijt, je hebt er 1 op 1 contact mee. Een van de twee mentoren is jouw eigen mentor.
Jaylen: De mentor helpt je met school, geeft je meer informatie over wat er dit jaar gaat gebeuren, je kunt naar je mentor als je je niet zo fijn voelt en die je ook daarmee kan helpen. Hij is de baas van de klas. Vorig jaar hadden we een klassenapp met de mentor waar we vragen over activiteiten of over haar huiswerk konden stellen.
Hoeveel lesuren heb je ongeveer op een dag?
Elisabeta/Stan: ik heb ongeveer 7 lesuren per dag (soms 5, soms 6, heel soms 8). Ik heb geen tussenuren en we zijn 1 keer door een onderwijsassistent opgevangen toen de docent ziek was.
Jaylen: Gemiddeld 7, twee dagen 6, twee dagen 7 en een dag 8. Wij hebben geen tussenuren en in de afgelopen weken zijn we 1 keer opgevangen door een onderwijsassistent in lokaal 016.
Hoeveel tijd besteed je ongeveer aan huiswerk?
Elisabeta: thuis heb ik nog niet zoveel tijd nodig voor mijn huiswerk, meestal 30 minuten voor maakwerk. Als ik moet leren, ben ik wat langer bezig, dat ligt aan het vak en hoeveel we moeten leren.
Stan: het langste tot nu toe is 2,5 uur, dit komt ook door tto, dat kost in het begin nog wat meer tijd. Nu ben ik 30 minuten tot 1 uur bezig.
Jaylen: Dit jaar nog niet zo heel veel, vaak in de lessen tien minuten tijd om aan opgaves te werken en dan heb ik thuis ook nog maar 10 minuten nodig. In de brugklas was ik thuis wat langer bezig; zo’n 30 minuten.
Wat is een Plenda en hoe werkt het?
Elisabeta/Stan: Het is een agenda waarin je ook plant. Je docenten geven je huiswerk op en dat moet je in je agenda schrijven en plannen. Hoe de Plenda werkt, hebben we in het flexuur geleerd. In SOM zet de docent alleen dat we hw (huiswerk) hebben, maar niet wat. Als je ziek bent geweest, kun je dat in de groepsapp vragen. De mentor zit niet in de groepsapp, maar kijkt wel af en toe mee (via een van de leerlingen).
Jaylen: Ik kan zelf goed plannen, meestal maak ik het meteen als ik het op krijg, dus het plan stukje in Plenda gebruik ik nu niet meer. Vorig jaar heb ik daar wel goed mee leren werken.
Wat kun je in de pauzes doen?
Elisabeta: ik zoek dan met mijn vriendinnen een plekje waar we kunnen zitten, eten en kletsen. Sommige leerlingen gaan buiten voetballen, daar is het altijd druk. Buiten is altijd plek om te zitten.
Stan: je hebt twee pauzes op een dag, een korte van 20 minuten om 10.00 uur en eentje van 30 minuten om 11.50 uur. In de kleine pauze eet ik een kleine snack en drink ik iets. In de grote pauze heb ik brood of ik haal soms een broodje bij de keuken, samen met een vriend. We betalen om de beurt de broodjes. Mijn favoriete broodje is de kipcorn.
Jaylen: In principe je eigen ding zolang je je aan de regels houdt. Dus eten, huiswerk maken, met anderen kletsen of naar buiten gaan. Soms doen we tafelvoetbal.
Jullie hebben een laptop en boeken voor de vakken. Hoe werkt dat?
Elisabeta: we werken het meeste met de boeken. Ik heb wel altijd de laptop bij me. Voor veel vakken kun je online je huiswerk maken en (extra) oefenen.
Stan: we werken met allebei, maar meer met de boeken. Ik moet oefenen met schrijven en dan is het werkboek sowieso makkelijker. Voor veel vakken kun je online werken en oefenen. Huiswerk maak ik het liefst in mijn boek, dan zie ik meteen of ik het gedaan heb.
Jaylen: Sommige docenten gebruiken alleen de boeken. Bij andere mag je kiezen en als je voor de laptop kiest, dan mag je de boeken in het kluisje laten. Ik leer liever uit een boek en die kan ook niet leeggaan. Voor history, Engels en Design & technology hebben we geen online omgeving. Op je laptop kun je ook je huiswerk maken en dingen oefenen. Je kunt dan bijvoorbeeld je boeken op school laten, waardoor je tas lichter is.
Er zijn mavo/havo en havo/vwo brugklassen. Elke leerling krijgt een startniveau, hoe gaat dat?
Elisabeta: ik zit in de hv-brugklas en krijg cijfers op allebei de niveaus. Er zijn ook kinderen die alleen op havo of alleen op vwo niveau cijfers krijgen. Dat ligt aan je startniveau. Tijdens het jaar kan dit veranderen. Ik hoop dat ik straks naar het vwo mag. We krijgen les op vwo niveau en dan krijg je op havo een hoger cijfer dan op vwo.
Jaylen: Ik heb altijd alleen cijfers op vwo niveau gekregen.
Wat is tto?
Stan: tto is tweetalig onderwijs en ik heb het gekozen, omdat ik piloot wil worden. Nu heb je veel meer te maken met het Engels, anders zou ik maar 3 uur in de week Engels hebben. Ik leer de taal nu snel en als je iets niet weet, kun je het vragen. De hele tijd Engels praten is in het begin moeilijk, maar nu niet meer.
Hoe wist je dat we tto hadden
Jaylen: Mijn moeder had via anderen gehoord dat SMC dit had en omdat ik nog niet weet wat ik later wil gaan doen, leek het haar een goed plan, omdat ik hiermee nog meer mogelijkheden heb voor de toekomst. In groep 8 had ik wel een beetje Engels gehad, maar dit ging meer over het weer. Vorig jaar hebben we een uitwisseling met Chinese leerlingen en Duitse leerlingen uit Stolberg gehad. En Little Victorians: een drama-workshop. Ik vind het erg leuk.
Vertel eens iets over de sportklas
Stan: is extra sporten in de week, dit is elke dinsdag 2 lesuren. Je doet van alles: voetballen, basketballen, skiën en het sportklaskamp. Het is super leuk.
Jaylen: Eerste paar keren is gewoon extra sporten, na een paar weken sportklaskamp. Dat was fietsen, bouwen bij Scouting, bowlen, voetbal, pikkelbal (padel met een harde bal en harde rackets), bbq, boswandeling en natuurlijk samen overnachten. Doordat iemand zijn alarm nog aan had staan, werden we heel vroeg wakker. In de weken erna deden we in de lessen allerlei sporten zoals boksen. Toen we weer naar buiten konden gingen we softbal, yufo (cricket met een frisbee)en voetbal doen. Ik vond het heel leuk, jammer dat we het in de tweede niet meer hebben, zou het zo weer doen.
Waarom zou je SMC aanraden?
Elisabeta: Omdat we aardige docenten hebben, leuke vakken en ze leggen goed uit. Er zijn vriendelijke leerlingen hier en ik voel me thuis.
Stan: ik zou het voor 100% aanraden. Ga op je eigen gevoel af (kijk niet teveel naar wat anderen/je vrienden kiezen) en hier maak je ook weer snel nieuwe vrienden. Je zult je hier thuis voelen.
Jaylen: Het heeft heel veel mogelijkheden, alles is duidelijk wat je moet doen. Het is hier leuk, je kunt veel nieuwe mensen leren kennen. Binnen tto kun je ook buiten Nederland mensen leren kennen, Engels praten wordt echt een gewoonte en de lessen zijn ook leuk, we zijn actiever bezig (niet alleen uit de boeken leren).